V piatom diele jednej z najsledovanejších slovenských reality show Ruža pre nevestu sa na obrazovkách státisícov slovenských divákov objavilo aj vizuálne dielo, ktorého názov sa mi nepodarilo dohľadať, a tak ho budem uvádzať ako Bez názvu. Obraz namaľovala jedna z účastníčok reality show Michaela Doležalová a v romantickej chvíli ho darovala nádejnému ženíchovi, o ktorého priazeň sa v menovanej relácii bojuje. Napriek amatérskemu prevedeniu, ktoré mi v prvej chvíli vypálilo sietnicu a myslím, že aj pár pixelov na obrazovke televízoru, som si uvedomil, že odsúdiť takýto počin by mohlo byť, a sebakriticky zhodnocujem, že aj je, elitárske. A tak som začal uvažovať trochu hlbšie, až sa moje úvahy rozutekali smermi, ktoré mi spôsobili určité intelektuálne uspokojenie a rozhodol som sa ich spísať, nakoľko ich považujem za zaujímavé myšlienkové cvičenie, možno dokonca reflexiu, ktorá by mohla pomôcť samotnej autorke v napredovaní a rozvíjaní vlastného autorského rukopisu. Vopred upozorňujem, že nie som študovaný teoretik vizuálnej kultúry, ale aktuálne predsa platí, že každý má nárok na vyjadrenie svojho názoru.
Vizuálny štýl samotnej maľby by sa dal pravdepodobne zaradiť do kategórie „bad painting“. To je termín, ktorý opisuje umelecký prístup, kde sa umelci vedome odkláňajú od tradičných predstáv o technickej zručnosti, kompozícii či estetike – nie preto, že by tieto princípy neovládali, ale práve naopak: zámerne ich porušujú, aby vyjadrili iróniu, osobnú expresiu, kultúrnu kritiku alebo absurditu. Aj keď, v tomto prípade autorka pravdepodobne maľovať jednoducho nevie.
Oveľa širšie možnosti na interpretáciu nám však dielo ponúka z koncepčného hľadiska. Ak začneme samotným výjavom – pohľadom na horizont exotického pralesa s morskou plážou a kŕdľom lietajúcich vtákov nad horizontom – pričom autorka nešpecifikuje, či výjav maľovala v exteriéri danej lokality Srí Lanky (tzv. plenérová maľba), alebo či premaľovala fotografiu, alebo dielo iného autora, čo je rozšírená a obľúbená technika nastupujúcej generácie autoriek ako napríklad Martina Šimkovičová (The Colour Blue and the Magic).
Každopádne výjav by v sebe mohol ukývať viacero významových rovín. Na jednej strane by to mohla byť túžba súťažiacej po zastavenom čase a mieste, ktorý by mohla prežívať s potenciálnym manželom na exotickom ostrove a nikdy sa z neho nevrátiť. Na druhú stranu sa s výjavom môže stotožniť veľká časť divákov, ktorá jednoducho túži opustiť Slovensko z dôvodu aktuálnej politickej situácie, ale ešte sa nerozhodla kam. Takzvaná krajina Utópia, fiktívna ostrovná krajina, ktorú vytvoril Thomas More vo svojej slávnej knihe Utópia z roku 1516 a znamená „ne-miesto“ (ou-topos) alebo „dokonalé miesto“ (eu-topos), je rovnako populárnym námetom a konceptom, na ktorý súčasné vizuálne umenie často odkazuje.
Samotný akt darovania diela v sebe nieslo nie iba statickú prezentáciu, ale aj performatívny (nemýliť si s perforatívnym!) aspekt, keď autorka obraz odhalila strhnutím bielej plachty. Je to síce prežité gesto, ktoré má za účel viac ohromiť a divákovi naznačiť, že bez ohľadu na to, čo uvidí, by mal byť nadšený, ale pravdepodobne sa tu predznamenáva návrat trendu, ktorého budeme žiaľ, v najbližšom období opätovne vystavovaní. Napokon samotný ženích tejto performance porozumel, dar odmenil (nie dobre prevedeným) uznanlivým citoslovcom „fíha“, za čo bol odmenený perforatívnym (nemýliť si s performatívnym) prienikom autorkinho jazyka do jeho úst. Maľba tak vyšla z 2D priestoru a dostala sa do fyzického priestoru diváka. Pravdepodobne išlo o jednorazový happening, ktorý sa pri ďalšej prezentácii diela nebude opakovať.
Dá sa povedať, že dielo vzniklo za podmienok, ktoré sú charakteristické pre umelecké rezidencie. Obmedzený priestor, nedostatok času, nutná socializácia a ďalší program, ktorý autorke nedovoľoval plné sústredenie, aké by jej ponúkal napríklad vlastný ateliér. Dielo podľa jej slov vznikalo 12 hodín, čo je na pomery rezidencie štandardná časová dotácia. Neuvádza žiaľ, koľko z daného času zabralo skicovanie, intelektuálna príprava, nákup a výber vhodného materiálu, ani či si zámer pripravila ešte pred odchodom na rezidenciu, alebo vznikol spontánne. Vo výsledku to vôbec nemusí byť relevantná informácia. Napokon, hodnota kvalitného umeleckého diela sa aspektom času neriadi. Zdá sa však, že časová náročnosť je pre skupinu súčasných umelcov rovnako dôležitým vyjadrením hodnoty diela, ktorú „elitárska“ časť umeleckej scény doposiaľ odmietala brať do úvahy.
Apropo dielo a jeho hodnota. Nadobúdateľom reflektovaného diela je potenciálny ženích. Nie je jasné, či dielo v jeho vlastníctve ostane aj v prípade, že autorka nebude jeho budúcou manželkou a či si náhodou dielo nebude nárokovať naspäť. S hodnotou aktuálne zdanlivo málo cenného obrazu by však mohlo zakývať viacero skutočností. V takom prípade by mohlo byť vlastnenie tohto obrazu vhodnou investičnou príležitosťou. Kroky súčasného ministerstva kultúry aj dianie okolo Slovenskej národnej galérie naznačujú, že do akvizície našej najväčšej zbierkotvornej inštitúcie by sa mohli dostať diela doposiaľ zaznávaných autorov a autoriek. Na rozbore tohto diela sme si ukázali, že spadá do širšieho kultúrno-spoločenského kontextu, ktorý by mohol v súčasnej situácii tvoriť zaujímavú akvizíciu. Napokon, sledovanosť a status samotnej reality show, v ktorej sa obraz objavil naznačuje, kam smeruje veľká časť kultúrnej pozornosti našej spoločnosti. Z „guilty pleasure“ nám ostalo už iba „pleasure“. Bola by tak naplnená objednávka zástupu občanov, pre ktorých je aktuálne prezentované umenie v SNG zvrhlé a zvrátené. V čase rozvratu celého segmentu kultúry by tak mohlo mať zakúpenie obrazu do zbierky Slovenskej národnej galérie aj významný spoločenský presah. Samozrejme za predpokladu, že sa na jeho uvedení bude podieľať kvalitný kurátorský kolektív. Aj keď, to by mohol byť tiež problém, keďže ten aktuálny z radov našej vlajkovej kultúrnej inštitúcie nedobrovoľne odišiel. To by však nemalo vyrušovať samotnú autorku. Pokiaľ neuspeje v spomínanej reality show, jej žiadosť o tvorivé štipendium na Fonde na podporu umenia by pri súčasnej nálade Rady fondu mohla byť bez problémov schválená.